レポート

震災への取り組み

▲1:石巻赤十字病院。(竣工時の写真)
1: Ishinomaki Red Cross Hospital (at the time of its completion in 2006).

1─ 震災対策本部の設置・活動

日建グループでは地震直後より震災対策本部を設置いたしました。弊社役職員の安否確認につきましては、翌日までに全員の無事を確認しました。弊社施設については被害が無く、通常通りの業務活動を続けられている状態です。被害を受けた建物につきましては、弊社が担当させていただいたプロジェクトを中心に、人命および社会的影響の大きさを鑑みて、順次、被害状況の調査・確認、緊急対応策の立案などの対応に全力を挙げております。
現時点(4/28)で、被災地約3,000件近くの弊社設計プロジェクトでは、建物二次部材などに若干の被害を受けたものもありましたが、建物主体構造に甚大な被害を受けたものはほとんどありませんでした。引き続き、被災建物の復旧に向けて全力で取り組んでまいります。
一方で、弊社設計の石巻赤十字病院(2006年竣工、写真1)におきましては、免震構造にしていたことも幸いし、建物内外部とも大きな損傷はありませんでした。地震発生時から3日間停電しましたが、自家発電機により医療活動を行うことができたとのことです。現在、石巻における唯一の救急医療拠点として、医師、看護師をはじめとする皆様が懸命に活動されています。また、弊社が設計させていただいた東京以北の医療施設について、大きな損傷がなかったことを確認しています。

2─「節電義援金」の取り組み

日建グループにおきましても義援金を日本赤十字社へお送りしましたが、それに加え、次の取り組みを始めました。
今回の震災では首都圏等での電力供給能力の不足という事態をもたらし、社会への影響は甚大なものとなっています。日建グループでは、従来の省エネルギーへの取り組みからさらに可能な限りの節電に努め、全国の日建グループオフィスの電力使用総額のうち低減分を義援金として提供する「節電義援金」を始めました。これは、長期間にわたり継続的に義援金を提供できる方法であり、このアイデアが相互扶助方法のひとつとして広がれば幸いです。

[日建設計東京ビルでの節電内容/3月17日以降]
1:館内照明の節電
[1] 全館一斉消灯時間を、22時から20時に繰り上げ。
[2] 終日、全フロアの照度を750lx(ルクス)から300lxに引き下げ、昼間時にも人感センサーを作動させて不要な照明を調光。
[3] 同ビル窓側2列の照明を消灯。
[4] 同ビル1階玄関、駐車場、廊下等の執務に影響のない部分の照明を消灯。
[5] 同ビル2階受付、会議スペースは点灯箇所を減らして照度を下げ、17時以降、来客が不在となる時間帯は消灯。

2:空調・設備の節電
[1] フロアの設定温度を冬期で25℃から当面22℃とし、中間期には初期設定温度の±2℃にて状況を見ながら温度設定を調整。
[2]1階の床暖房を停止。
[3]トイレ洗面の給湯および暖房便座を停止。
[4] 受付パントリー内のものを除き、同ビルの自販機を停止。
[5]PCなどの待機電力の節約(コンセントを外す)。

3─「特別オープンデスク」の取り組み

被災地所在大学の春学期開校が4月末─ 5月にずれ込むことなどから、日建設計では、東北工業大学、東北大学、宮城大学と連携し、教育支援の一環として被災地所在の大学在籍者(建築系・都市計画系学科)を対象とした「特別オープンデスク」を行い、延べ36名、各任意の2週間を受け入れました。
この試みは、本趣旨に賛同されたほかの設計事務所、総合建設会社へと、取り組みの輪が広がりました。

4─ 特別オープンデスク学生関連イベント
「第1回 東日本大震災の復興について考える公開ブレインストーミング」への協力

去る4月17日(日)、日建設計東京オフィススタジオホールにて、特別オープンデスク参加学生、被災地外の学生等を中心に、交流イベントが開催されました(主催:特別オープンデスク参加学生)[写真2, 3]。これは、震災を身近で体験した東北の学生と、離れてはいるが震災に対して何か考えたい関東・関西の学生、社会人の交流の場を設けたものです。震災の現状について情報共有し、今後に向けて議論を行い、継続させていくプラットフォームたることが目指されました。日建設計の有志が、本イベントに企画・会場提供などで協力させていただきました。

▲イベントの様子。
The exchange event provided a venue for sharing and networking.

▲イベントの様子。
The exchange event provided a venue for sharing and networking.

Nikken Disaster Measures

1─Disaster Support Center Established

Immediately after the main earthquake on March 11, Nikken Group set up a Disaster Support Center at its main headquarters in Tokyo. By the following day, we had ascertained that all Nikken Group employees were safe, and confirmed that Nikken’s offices in the affected area would be able to continue normal business operations.
     Regarding damaged buildings, the company has been doing its utmost in inspection, assessment, and design of emergency repairs, with priority given to the more severely hit districts.
     As of April 28, of the approximately 3,000 buildings Nikken Sekkei has designed within the disaster area, there have been no cases of building collapse. Some buildings sustained structural damage of varying degrees, but none serious. All efforts will be made to expedite repair of buildings in the disaster zone.
     We are pleased to report that, thanks partly to its seismic isolation structure, the Ishinomaki Red Cross Hospital (built by Nikken Sekkei in 2006) (photo 1) suffered no serious external or internal damage. There was a blackout lasting three days starting on March 11, but the hospital was able to continue medical care activities by switching to its in-house back-up power equipment. At what is now Ishinomaki’s sole emergency medical care center, staff are hard at work providing much needed services. We have further confirmed that all of the medical facilities constructed by Nikken Sekkei in Tokyo and northward were undamaged by the quake.

2─“Power-Saving” Disaster Relief Funds

The Nikken Group has supplied disaster relief funds via the Japan Red Cross, and in addition, has organized the following effort to create further relief funds.
     The March 11 disaster resulted in a shortage of electric power supply not only in the directly affected areas but in the metropolitan Tokyo and the surrounding Kanto region. The power shortage has had a farreaching impact on society as a whole.
     Power conservation is a long-established priority of the Nikken Group companies, and these efforts have been further strengthened to cope with the current situation. We have meanwhile established arrangements whereby money saved from further power-conservation efforts at Nikken Group’s offices throughout Japan will be set aside for a “Power-Saving Disaster Relief Fund.”
     This way of setting aside funds will allow the Nikken Group to contribute to the relief fund-raising effort over the long term. It is our hope that this mutual assistance idea will catch on among other companies.

Power-Saving since March 17 at the Nikken Sekkei Tokyo Building
1: Interior illumination power-saving
[1] All overhead lighting in the building is being turned off at 8:00 p.m. instead of 10:00 p.m. as was the previous practice.
[2] The intensity of light on all floors has been lowered from 750 lux to 300 lux and lighting during daytime is adjusted using human-presence sensors to switch on lights only as needed.
[3] The two rows of lights closest to the windows are turned off during the day.
[4] Lights are turned off in areas unrelated to work such as the 1st-floor entrance, the parking area, and corridors.
[5] The number of lights used in the secondfloor reception area and conference room
space has been decreased, the intensity of illumination lowered, and the lights turned off after 5:00 p.m. when there are no visitors in these areas.
2: Power-saving for temperature-control and other facilities
[1] Room temperature settings for each floor are lowered from 25℃ to 22℃ on wintry days and room temperature kept at 2℃ above or below the initially set temperature in inter-seasonal periods.
[2] Floor heating on first-floor turned off.
[3] Heating water for restroom sinks and toiletseat warmers turned off.
[4] Except for those in the reception area and pantry, beverage-dispensing machines in the Tokyo building are all turned off.
[5] PC standby power turned off (equipment unplugged).

3─“Special Open Desk” Program

In the wake of the earthquake and tsunami disaster, the beginning of the spring semester at some universities in the disaster-affected region has been postponed until late April or May. Working in collaboration with Tohoku Institute of Technology, Tohoku University, and Miyagi University, Nikken Sekkei held “Special Open Desk” sessions for students (in architecture and urban planning-related departments) registered at universities in the disaster zone as an educational support program. During the two-week program, there were 36 registrations for the program.
     This Nikken Sekkei initiative inspired other architectural design firms endorsing its spirit to hold similar programs, helping university
students whose studies have been interrupted
by the disaster to channel their energies.

4─“Special Open Desk” Student Related Events: Cooperation with “First Public Brainstorming on Reconstruction” Event

On April 17, an exchange event mainly for the students who had participated in the “Special Open Desk” program as well as students from outside the disaster-affected zone was held at the Nikken Sekkei Tokyo Studio Hall (photos 2, 3). (The event was organized by students participating in the “Special Open Desk” program.) The event provided a venue for exchange among students from the Tohoku region who had directly experienced the earthquake and tsunami, with students and others from the Kanto and Kansai areas who were not directly affected but wanted to think about the issues involved. Its aim was to promote sharing of information about the disaster and create a platform for continuing future-oriented discussion. Volunteers from among Nikken Sekkei staff planned the event and made the arrangements for the venue.

*出典はNIKKEN JOURNAL 07-2011 Summer こちら(PDF316KB)

(I-R-007)

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  2. 環境親話 ( 4 )
  3. ECO-ESSAY ( 23 )
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  5. まち-水辺環境を蘇らせる ( 3 )
  6. まち-自然に溶け込む ( 4 )
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  9. 建築-自然環境と対話する/光・自然採光 ( 8 )
  10. 建築-建物を永く使う ( 3 )
  11. 建築-使い方のテクノロジー ( 1 )
  12. 建築-自然の素材を生かす ( 7 )
  13. エリア・エネルギー・マネジメント ( 1 )
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  15. 環境評価による・エネルギー・マネジメント ( 1 )
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  17. 環境デザインコンペ ( 71 )
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    2. 東日本大震災への取り組み-II
       Contributions to Post-Disaster Reconstruction
    3. 東日本大震災への取り組み
    4. 復興グランドデザインの提案へ
    5. 節電について
    6. 日建設計の設計用入力地震動について
    7. 東北地方太平洋沖地震の特徴
    8. 復興に向けて
    9. 地盤液状化現象について
    10. 今回の地震災害から見える一般的建物の耐震性
    11. 震災への取り組み
  20. 「BIZPOLOCOOL!」企画 ( 5 )
  21. ライフサイクルデザイン ( 6 )

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