Amity with Environment 2006 From Town to Building March, 2006
16/60

断面図。すり鉢状の下部構造で、地下水脈の流れを分断しないよう配慮した。Cross section The hemispherical substructure was designed to avoid interrupting the flow of groundwater.18Linking and unifying the interior of the sitewith the surrounding woods and thevegetation of the "satoyama" cultivatedhillsides improves the local environmentaltopography and builds the strength andvitality of its trees.Wind paths can be created by protecting theexisting environment, improving theenvironment with new tree planting, andlinking with nature over a broader area.A building for beauty, surrounded by beautiful forestPola Museum of ArtIn planning this art museum, we carried out a ten-year project on the theme of howto protect and coexist with the surrounding natural environment. First we spent one yearon a detailed survey of the flora and fauna on the site. We avoided the valley and placedthe building in an inconspicuous position. Above all, the position allowed conservation ofall the beech trees. The substructure of the museum, which has the majority of its bulkbelow ground, is hemispherical, for the greatest resistance to water pressure. It alsoavoids interrupting the flow of local aquifers. Impact on the surrounding forest is mitigatedby using water sprays to cool air conditioning outlet air and water sprinklers to reduceradiant heat from the roof.Only indigenous local plants were planted on the site, to avoid bringing in outsidestrains. Cypress trees that had been planted on the site were felled and seeds gatheredon the site were grown into saplings and planted, in an attempt to restore the forest to itsunderlying vegetation types. The saplings included a variety of beech that only yieldsseeds once in seven years. The outer walls used PC concrete panels with natural texturesfor the outside walls, and natural stone to cover the low roofs. The caffe at the time of theatrium space frames the view in a large window, so the occupants can feel that they aresurrounded by a beautiful forest that changes its appearance from moment to moment.Ken Kannari美しい森に包まれる美の館ポーラ美術館この美術館を計画するにあたり、周辺の自然環境をいかに守り共存するかが10年にわたるプロジェクトのテーマでした。はじめに敷地内の動植物の詳細調査を1年間行いました。建物は、谷筋を避け、特にブナがすべて保全できる位置に、目立たないよう配置しました。大部分が地下化される美術館の下部構造は、水圧に最も強いすり鉢状の形状とし、周辺の地下水脈の流れを分断することがないよう配慮しています。周囲の森への影響を軽減する策としては、水噴霧による空調排気温度低減、屋上スプリンクラーによる屋根輻射熱の低減等を試みています。周辺の自然がよりふさわしい状態となるよう、外部の遺伝子を持ち込まず、この地域に自生する植物のみを植栽しました。さらに、敷地内のヒノキ植林を伐採し、そこへ敷地内から採取した種を育てた数千本のポット苗を植え、潜在植生への林相転換も試みています。この中には、7年に一度しか種子の採取ができないブナの苗木も含まれます。森を再生する試みは、建主の強い意志と熱意のもと、竣工後も地道に続けられています。自然な肌合いのコンクリートPC板の外壁と、自然石の屋根で低く抑えられた建物は、竣工3年を経過し次第に周辺の緑へ溶け込んできています。カフェでは、大きなガラス窓が風景を切り取り、刻々と表情を変える美しい森に包まれていることが実感できます。神成 健敷地内はもとより、周辺の森や里山の植生と連携させ、和合させることは、地域の環境形成を改善し、木々の生命力を高めます。既存の環境の維持を図り、新たに樹木を植えて環境改善し、更に広域の自然と連携していくことで、風も呼びこみます。まち/自然に溶け込む環境親話2006まちから建築へ 日建設計―FACT-NIKKEN SEKKEITown/ Blending into nature

元のページ 

10秒後に元のページに移動します

※このページを正しく表示するにはFlashPlayer10.2以上が必要です