NJ28_web
14/24

Illustration|3: 岡田 丈/Joe OkadaWORKS東京メトロ銀座線デザインマネジメント ラインアイデンティティの構築に向けてTokyo Metro Ginza Line Design Management Toward the New Identity for the Ginza Line日建設計NAD室では、銀座線のリニューアルに関するデザインマネジメントを行っています。リニューアルにあたっては、地下鉄そのものの存在価値を問うことからスタートしました。銀座線に関わるさまざまな方々と実施したフィールドワークやインタビューを通じて、地上との距離が非常に近い銀座線の特徴を活かした経験構築の可能性に気づいていきました。それらをもとに、地下鉄を単に移動のためだけではなく、地上のまちの一部(=新たなパブリックスペース)として考えていくことが望ましいという想いで、銀座線が目指すべきラインアイデンティティを「地上にもっとも近い地下鉄」としました。 銀座線がもつ伝統をベースに、いかに未来に向かって新しい地下鉄をつくっていけるか? 私たちは「旅」における一連のユーザーの経験に着目しながら、銀座線「ならでは」の豊かな経験を生み出していくことで、銀座線におけるラインアイデンティティが醸成されると考えています。  銀座線のラインアイデンティティとは、ユーザー自身の経験をもとに、一人ひとりの中に形成されていくものです。「旅」の一連の経験を通して、さまざまなユーザーが「私の銀座線」と思い、愛着を育むこと。では、「地上にもっとも近い地下鉄」を形成していくために望ましいユーザー経験とはどのようなものでしょうか? ここでは銀座線ならでは経験として、「まちの地下1階」「特別だから行きたくなる」「スマートな旅がある」という3つの経験を定義し、一連の取り組みをコンセプトブックにまとめました。Nikken Activity Design lab is currently managing the design of the Tokyo Metro Ginza Line renovation project. The project began with reevaluating the very raison d’être of Tokyo’s oldest subway. Fieldwork and interviews with many individuals involved with the Ginza Line uncovered possibilities for creating new experiences that make the most of the Ginza Line’s proximity to ground level. By thinking of subways, not just as a means of public transit, but as a new type of public space integral to the urban fabric above, we were able to project the Ginza Line’s identity as “the subway closest to ground level.” How could we help create a new subway line to endure into the future based on the history and traditions of the old Ginza Line? By creating a rich and unique user experience of the Ginza Line based on the travel experiences of the users, we aimed to generate a new identity of the Ginza Line.The new identity of a subway is the product not only of users’ personal experiences but something that is formed within each individual. It is about having users feel affection for the Ginza Line through their own unique travel experience. What could be the unique travel experience for users of the subway closest to the ground?We came up with three experience concepts that are unique to the Ginza Line: “the city’s first floor underground,” “a place people want to go to because it is special,” and “it is the smart way to travel.” These concepts are outlined in a concept booklet.142016 Autumn 28

元のページ 

page 14

※このページを正しく表示するにはFlashPlayer10.2以上が必要です