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143 企業の研究施設はいかに研究者の能力を引き出し活性化できるかが大きなテーマです。そして研究者個人ではなく、複数の研究者の経験や知識を融合したインタラクティブな活動で成果を残せるかが問われます。また、研究施設は単独で機能するのではなく、異業種との協働がオープン・イノベーションの重要なポイントであるといわれています。これらの課題をクライアントと常に共有し新しい研究所のあり方を求めてきました。 ゴアテック研究開発センターは、研究開発・企画設計・製造部門・営業・管理といった各部門が積層され融合を図る構成となっています。これは、他分野との交流からイノベーションを生み出す仕掛けともいえますが、ひとつ屋根の下で商品の構想から設計、製造、販売まで一体となって商品をつくり上げる昔ながらの環境でもあります。これは、ゴアテックを起業して、一代で社員8万人を超える中国先端企業につくり上げた経営者の哲学であり、社員一人ひとりを家族のように大切にする企業文化の現れでもあります。 企業にはそれぞれ独自の哲学や経営理念があり、研究施設のあり方には自ずと企業のカラーが反映されていきます。日建設計では計画の初期段階からクライアント企業とともに歩むことでその企業ならではの研究施設を提案していきたいと考えています。 A major challenge for corporate research facilities is how to unlock and activate researcher abilities. Success hinges upon producing results through the interactive activities of a number of researchers who integrate experience and knowl-edge. Furthermore, an important aspect of open innovation is cooperation with other industries rather than standalone production. The Goertek R&D Center was designed by stacking its R&D, planning and design, manufacturing, sales, and man-agement divisions to promote cooperation. This configuration generates innovation by promoting interaction, but is not in itself new. It is also found in traditional environments where conception, design, manufacturing, and sales came together to create products under one roof. The building reflects the philosophy of Goertek’s founder who single-handedly built the company into a leader of Chinese industry with 80,000 employees. The building is also an expression of the company culture of looking after each employee like a family member. Each company has its own philosophy and business prin-ciples, and research facilities naturally reflect the character of the company. Nikken Sekkei begins the process with clients in the early stages of planning and design, aiming to propose research facilities that fit the client’s needs and expresses who they are.2212020 SUMMER43Feature | PERSPECTIVES

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