Project Management in FocusApril, 2007
24/52

24FACT NIKKEN SEKKEI    プロジェクトマネジメントの現場 日建設計レクサス店舗設計センターでの品質確保約150もの店舗を同時に設計する上で、トヨタ自動車が名古屋市内に設立したレクサス店舗設計センターに常駐しながら、トヨタ自動車の方々とともに集中管理を行いました。トヨタ自動車の意向反映や開発された各種ツール(CADシステム、基準モデル、標準図、コストシステムなど)を設計チーム内に展開、集中設計を行っています。特にブランドの品質管理では、全店舗を対象に、ブランド保持や個別店舗の課題解決を目指しトヨタ自動車と協働でプランチェックをしました。そこでは、設計の段階ごとにファシリティ基準、設計品質、コストについてチェックを行いました。レクサス店舗設計システムでは設計業務は設計JVが実施しますが、工事監理は地元対応会社の役割です。このため、トヨタ自動車・設計者が予期しない設計変更などが発生する可能性があります。そこで工事段階で想定されるリスクに対処できるように下記ツールを作成しました。なお、これらのツールは設計センターのトヨタ自動車担当者を経由するシステムとしました。1設計変更確認依頼書2質疑応答書3設計に関する追加指示4施工に関する留意点Securing quality at the Design CenterIn order to design nearly 150 shop fronts simultaneously, Nikken Sekkei personnel were stationed at the Lexus Shop Front Design Center in Nagoya. There, together with Toyota staff, a design team was created to centrally control design development. Necessary tools such as a tailored CAD system and standard drawings were made available at the Center, allowing intensive design in accor-dance with Toyota requests. To achieve high-quality results so that all shop fronts would maintain the quality of the brand image and to solve various other issues, plans at individual sites were scrupu-lously monitored and checked with Toyota, in terms of facility crite-ria, design quality, and cost.Although the design process was unified and carried out by the Lexus shop front design Joint Venture (JV) team, construction su-pervision was assumed by local companies at each site, meaning that there were risks of unforeseen design changes. To be ready for any eventualities during the construction stage, tools such as request forms for confirmation of design change, question and answer sheets, order forms for additional design work, and sheets detailing special points for attention during construction were cre-ated. A system was established to ensure that all incoming infor-mation relating to these materials would be brought to the atten-tion of Toyota staff.大量店舗一斉オープン・ブランド構築の設計マネジメントレクサス店舗 開発・設計Lexus Shop Front Development and Design for Toyota Motor Corporation:Design management for the creation of a brand imageレクサス市川 Lexus Ichikawa

元のページ 

10秒後に元のページに移動します

※このページを正しく表示するにはFlashPlayer10.2以上が必要です