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都市の成り立ちの経緯と創造的都市の基礎理論14世紀のヨーロッパで、人と人が会うという目的のために、「午前」と「午後」という時間概念が生まれ、「都市」が生まれた。今、知識社会が訪れて人々は多忙になったが、人との出会いが減ることはない。創造的都市という視点では、知識の本質的な特徴─売買しても知識は両方に残っていくという「inappropriability」と、知識は理解できる人の間でしか広まらないという「部分的排除性」が重要だ。これらが都市の集積を決め、同時に比較優位の源泉となる。21世紀、先端技術がコモディティ化し、価値が毀損する状況は、先進国経済が抱えている大きな問題の1つである。2050年までに9割以上の国が今でいう中流国以上になる中で、20世紀に先進国であった国々は、どのような戦略を持てばよいのか。2つのモデルを提示する。─「シリコンバレー・ハリウッドモデル」第1のモデルは、多国籍企業がグローバルマーケットを相手に膨大な投資を行い、1つの国際的デファクト標準をめぐって競争するモデルだ。ビジネススクールのほとんどの講義は、このモデルについて教えている。しかし、シリコンバレーのような巨大な集積を日本で実現できるかというと、正直にいって不可能だ。また、日本的な終身雇用制度は、雇用者に勉強する機会という素晴らしいインセンティブを与えているが、そこで学ぶ知識が会社特有の技術であることが標準化への対応を妨げている。─「もえモデル」第2のモデルは、「おたく」を対象としたビジネスのように、ピンポイントを対象として集約化するモデルだ。他の国々は、コンポーネント、モジュールに分解し、1つひとつ標準化したものを組み合わせていくモジュラー型のアーキテクチャに強みがある。一方、日本の強みは、Cities were first created, as were the concepts of “morning” and “afternoon,” in fourteenth-century Europe, Kobayashi noted, in order to facilitate bringing people together. The advent of the “knowledge society” has today made people extremely busy but has not diminished their encounters with others. From the perspective of the creative city, the essential features of knowledge are important: its “inappropriability” (while knowledge may be bought and sold, it remains in the possession of both sides) and its “partial exclusiveness” (that knowledge will only spread among those who can understand it). These features determine the accretion of the city and are simultaneously the source of its comparative advantage. A big problem faced by the advanced economies in the twenty-first century has been the way that commodification of advanced technology brings about the decay of values. What strategies should the “advanced nations” of the twentieth century deploy to combat this? Kobayashi then presented two model strategies. ─The Silicon Valley-Hollywood ModelThe first model is that of the multinational corporations that make huge investments in the global market, competing among themselves around a single international de facto standard. Almost all business schools teach this model. Japan The NSRI Forum is an open forum hosted by Nikken Sekkei Research Institute, at which invited specialists discuss a wide range of topics.http://www.nikken-ri.com/forum/NSRIフォーラムの全容は、ホームページに掲載されていますので、ご覧ください。小林教授は、世界各地を巡り、知識社会や創造性と都市の関係にかかわる研究成果を『創造性と大都市の将来』(森北出版/1999年)にまとめました。その成果は未だ色褪せることなく、人口減少が進む日本の都市問題、開発が急速に進む新興国の都市問題を考える際に、貴重な示唆が得られます。アセットマネジメント国際規格(ISO55000)、ソーシャルキャピタル、中山間地ビジネスの開発、日本企業のアジア新興国への展開など、近年の小林教授の幅広い活動にかかわる話題も挟みながら、経済学と工学を融合させた視点で、21世紀の日本のビジネス戦略、そして日本とアジアの都市創造について語っていただきました。 Kiyoshi Kobayashi is widely recognized for his extensive research on the relationship of cities to the knowledge society and creativity. His work offers valuable insights, whether considering Japan’s cities, where population is shrinking, or the cities in the emergent nations, which are the scene of high-paced development. Touching on issues he has been involved with in recent years, such as the ISO 55000 asset management standard, social capital, development of mesomountainous-region businesses, and Japanese offshore expansion, he spoke about Japanese business strategies for the twenty-first century and creating cities in Japan and Asia from a perspective merging economics and engineering. NSRI Forum[講師]小林潔司京都大学経営管理大学院教授/ 経営研究センター長Speaker: Kiyoshi KobayashiProfessor, Graduate School of Management, Kyoto University; Director of the Management Research Center[ファシリテーター]石原克治日建設計総合研究所 理事 上席研究員Facilitator: Katsuji IshiharaSenior Researcher, Executive General Manager, Nikken Sekkei Research Institute[ダイジェスト│Digest]第7回2013年8月20日7th Meeting, August 20, 201321世紀における創造的都市戦略Strategies for Creative Cities in the Twenty-first CenturyFORUM362013 Winter 17

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