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摺り合わせ技術を発揮し、全体をチューニングしてつくり上げるインテグラル型だ。同様に、現地のローカルコンテンツをインテグラル化していく「もえモデル」が日本には向いているのではないか。歴史の長い積み重ねで、我々日本人のありよう、都市のありようというものが、暗黙のうちに極めて複雑なコンテクストに彩られてきている。日本型のコンテクストを海外にもっていくことは不可能だ。しかし、日本がもつコンテクストを一度解体して、現地の人間と一緒に現地のコンテクストをつくり上げることができる。日本らしく相手を「おもんぱかり」、「見立て」、「擦り合わせる」、この3つを進めていくことが一つの道と考える。cannot possibly realize such a massive concentration [of high-tech businesses] as Silicon Valley. The Japanese life-long employment system provides employees the fine incentive of opportunities to learn, but the fact that what they learn is company-specific knowledge does inhibit companies’ capacity to respond to developments in standardization.─The Moe ModelThe second model is, like businesses that target the obsessive interests of the so-called otaku, a strategy focused on pinpointed targets (which can be expressed as “moe”). In contrast to countries that are skillful at modular-type architecture of components, breaking down goods into modules and assembling from parts that are individually standardized, Japan’s strength is the integration of technologies and their fine-tuning for the whole. The “moe model” Kobayashi proposes focused on the integration of local content, is well suited to Japan. Deriving from the country’s long history, the national traits of Japanese and the nature of their cities, he says, are characterized by tremendously complex and implicit contexts. It is impossible to carry these Japanese-style contexts overseas. One approach, he believes, is to utilize three proclivities: omonpakari (considerateness), mitate (substitution), and suriawaseru (reconciliation).創造的都市を語る際にシリコンバレーは常に言及され、そのモデルに倣おうとした都市も多かったと思う。しかし、私は何か違和感を覚えていた。 日本の相対的貧困率から見る生活困窮層は約2,000万人おり、生活保護が重要な政策課題となっている。貧困問題など、多様性が求められる21世紀の課題に対して、小林先生は「か(観光)・き(教育)・く(暮らし)・け(健康)・こ(コミュニケーション)」ビジネスの展開を提唱された。こうしたビジネス展開を支えるための装置として、新しいタイプの都市とインフラの構築が必要であり、そこに、日本が強みを発揮できる「もえモデル」が適用できる。 小林先生は、日本の都市再生、新興国の都市・まちづくり、そして海外へのインフラ輸出にも、「もえモデル」の適用が有効であり、それによって築かれた価値は易々と毀損しないという見解を示された。今、欧米社会は国際規格の導入を推進し、日本は否応なしに標準化競争に組み入れられている。しかし、欧米流の競争に巻き込まれるだけではなく、ネーミングについては賛否あるだろうが、「もえモデル」で、どのようにブレークスルーし、21世紀型の創造的都市を構築するのか。宿題を頂戴した気がした。 [ファシリテーター:石原克治]Professor Kobayashi frequently referred to Silicon Valley in his discussion of the creative city and I think that many cities have tried to follow its example, but I felt that it was rather incongruous for Japan.Japan’s population living in poverty stands at about 20 million and public assistance is now an important policy issue. In order to grapple with poverty and other twenty-first-century issues that require diverse approaches, he proposed the expansion of the tourism, education, daily life, health, and communications businesses. The construction of new types of cities and infrastructure, which will be needed for these businesses to function, can utilize the “moe model”—the pinpoint approach—that will make the most of Japanese aptitudes.Kobayashi believes the “moe model” could be effectively applied to the revival of Japanese cities, the building of cities and communities in the emerging nations, and the export of infrastructure, and he expressed his view that the value constructed thereby would be quite robust. Today, Western societies are promoting the introduction of international standards, and Japan, too is being drawn willy-nilly into the standardization competition. However, rather than just being embroiled in such Western-style competition, he declared it is up to us to innovate, using our “moe model” ingenuity—though there may be differences of opinion about the term—to build creative, twenty-first-century-style cities. Facilitator: Katsuji Ishihara[フォーラム後記│Forum Epilogue]デファクト標準化により大きな利益獲得を図る「シリコンバレー・ハリウッドモデル」と多様なニーズに対応し小さな利益の集約を図る「もえモデル」。The “Silicon Valley-Hollywood” model aimed at large profit acquisitionthrough an international de facto standard and the “Moe” model that pursues the aggregation of small profits by responding to diverse needs.Contents market市場規模Market scaleシリコンバレー・ハリウッドモデルSilicon Valley-Hollywood model損益分岐点(もえモデル)Break-even point (Moe model)もえモデル│“Moe” model多様性Diversityコンテンツマーケット|Break-even point (Silicon Valley-Hollywood model)損益分岐点(シリコンバレー・ハリウッドモデル)372013 Winter 17
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