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SPOTLIGHTThe New Face a “Station City” Creates for TokyoAtsushi Omatsu / Kiyoyoshi Okumori / Kazuki Makimura | Nikken Sekkei駅まち一体となり創り出す、東京の新しい顔大松 敦・奥森清喜・牧村和紀|日建設計新しいゲートとして東京駅八重洲口開発は、首都東京の新しい顔づくりとして「先進性・先端性」を表現しています。復原された東京駅丸の内駅舎による「歴史性」を象徴する丸の内側の玄関口に対して、八重洲口は「未来」を象徴する玄関口と位置づけ、駅まち一体的な整備により、東京の「新しいゲート」が完成しました。「水晶の塔」をデザインコンセプトとした南北に並ぶ超高層ツインタワーと両棟をつなぐペデストリアンデッキ、そして「光の帆」をデザインコンセプトとした大屋根(グランルーフ)により、新しいスカイラインと都市景観を生み出しています。 東京駅周辺地区は、2014年に開業100周年を迎えた東京駅を中心に、世界や日本を代表する企業が立地する国際都市東京の拠点であり、首都東京にふさわしい顔づくりと基盤整備、さらには、東京都心の活性化の核となることが求められていました。 このような背景のもと、2001年に東京都による「東京駅周辺の再生整備に関する研究委員会(委員長:伊藤滋教授)」が開催され、①丸の内駅舎の保存・復原、②丸の内および八重洲口の駅前広場の整備、③東京駅の新しい顔づくりとしての八重洲口開発計画の推進が位置づけられました。関連して、丸の内駅前広場整備、八重洲駅前広場整備、南部東西自由通路の整備、特例容積率適用区域制度などの都市計画が決定されました。本開発は、特例容積率適用区域制度の適用により、東京駅丸の内駅舎の未利用容積を移転することで、駅前広場を挟んだ南北に高さ200mのツインタワーを実現しています。─新たな都市軸とつなぎのデザインによるまちづくり開発に伴い、八重洲通りから丸の内側の行幸通りに抜ける新たな都市軸の形成に加え、さまざまな「つなぎのデザイン」を盛り込んだまちづくりを行いました。地上レベルでは南北のタワーを連携させる「つなぎ」の空間としての歩行者デッキと大屋根の整備、地下1階レベルでは既存地下街と東京駅をつなぐ歩行者ネットワークの形成、地下2階では交通集中の負荷を低減するための既存都市計画駐車場を含む駐車場のネットワーク化(=つなぎ)を行いました。─グランルーフと駅前広場グランルーフは、滑らかなフォルムの鉄骨フレームと大きな1枚の布のように広がる膜屋根から構成されます。和のデザイン要素である「むくり」をもった大屋根は、東京駅を行き交う人々を優しく包み込む空間を創り出しました。開発敷地と一体的に整備を行っている駅前広場は、もともと狭小だった広場の奥行きを拡張し、バス・タクシーなどの交通結節機能の改善を図るとともに、不整形な建築敷地を南北にまとめることで、使いやすい駅前広場と高度利用可能な建築敷地の確保を実現しました。 超高層ツインタワー、デッキ、大屋根、駅前広場に至るすべての空間を一体的にデザインした、ひとつの都市のランドスケープは、緑によって自然を織り込み、四季折々の表情をもった、首都東京の新しい顔を創り出しています。A New GatewayThe development of the Yaesu area of Tokyo Station as the new face of the Tokyo metropolis expresses the idea of “advanced, state-of-the-art” technology. In contrast to the “history” symbolized in the Marunouchi-side station building, recently restored to its original 1914 state, the Yaesu area symbolizes the “future,” and urban improvements to the whole Tokyo Station area complete the renewal of Tokyo’s new gateway. A brand new skyline for the city emerges with the pedestrian deck and its sheltering GranRoof tying together the pair of super high ride towers on its north and south ends. The Tokyo Station area is an international hub that is home to leading corporations of Japan and other countries. It has long been expected to undergo improvements in infrastructure and urban development befitting the country’s capital and to become the lodestone of a reinvigorated core of the metropolis. In 2001, this eager expectation led to the creation of the Tokyo Station Area Regeneration and Improvement Research Committee (chaired by Professor Shigeru Ito). The Committee devised a comprehensive design program consisting of the plans to preserve and restore the old Marunouchi-side station building, to improve the station plazas on both the Marunouchi and Yaesu sides of the station, and to create a new face for Tokyo Station through the Yaesu Gate Development Plan. Related urban planning was also decided, including the refurbishing of the east-west public passageway in the southern part of the station and application of special allowances for floor area ratio (FAR) whereby unutilized FAR from the Marunouchi station building is transferred to enable the realization of the desing for the 200-meter twin-tower buildings flanking the Yaesu station plaza.–A New Urban Axis and Designing for ConnectionIn the course of the development of the area, a new urban axis was created, passing from the Yaesu-dori avenue through the station and along Gyoko-dori avenue in the direction of the Imperial Palace, and a number of designs for connection were built into the urban redevelopment plans. At the ground level, the pedestrian deck and the vast GranRoof canopy form the connecting space between the high-rise towers on its north and south ends. The first basement level provides a network of public walkways connecting the underground mall to the station. On the second basement level, connecting networks for public parking were improved to reduce the burden of traffic congestion.–GranRoof and the Yaesu Station PlazaThe Yaesu-side facilities are covered by one vast, sail-like roof with a frame made of smoothly shaped steel members covered with fabric. Its slight bulge (mukuri) accentuates the feel of a shelter enveloping people as they come and go. The design expands the depth of the originally very narrow plaza as part of the entire redevelopment plan, incorporating more efficient traffic-hub functions for buses and taxis. With the irregular-shaped building sites reorganized on the north and south sides, the plan secured both room for an easy-to-use plaza and adequate space for high-rise buildings. Through the integrated design of all elements and spaces — the super high rise towers, the pedestrian deck, the GranRoof and the station plazas — an urban landscape has came into being that incorporates greenery and a sense of the seasons as well as presenting a new face for the city of Tokyo.プランナー・コメントPlanner Comment122015 Spring 22

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