PERSPECTIVES地下街をはじめとする都市地下空間開発 国内外での多様な取り組みを通してDeveloping the Urban Underground Diverse Projects both Domestic and InternationalRenewal of Underground Malls in Yaesu (Tokyo) and ElsewhereAs part of the comprehensive development of the Yaesu area, Nikken Sekkei Civil Engineering (NSC) worked with Nikken Sekkei in the renewal of the Yaesu underground shopping mall following the demolition of an existing building, public passageways, and facilities, as well as in the design and construction of connecting public walkways. The underground shopping area renewal work has been conducted under very difficult conditions (with the station square, a major city thoroughfare, and other facilities directly above it); it also faced the challenge of minimizing hindrance to the ongoing business of the adjacent shops, as well as communicating and coordinating with traffic authorities (police), government agencies and so on.Since the 1980s, NSC has taken part in the planning and designs of many new underground malls in Japan, including projects in Kawasaki, Kobe, Osaka, Kyoto, Hiroshima, and 八重洲地下街をはじめとする地下街リニューアル東京駅八重洲口開発に合わせて、公共通路や設備の更新、既存建物の撤去に伴う接続部変更等といった、八重洲地下街のリニューアルが実施され、日建設計シビルは日建設計とともにこれに携わりました。地下街リニューアルは、地上が駅前広場や幹線道路といった厳しい施工条件の中で、店舗営業への支障を最小限とし、交通管理者や行政との調整、構造と建築・設備との調整等、多種多様な協議調整を必要とする技術ハードルの高い業務です。 日建設計シビルは八重洲地下街をはじめ、1980年代以降、川崎、神戸、大阪、京都、広島、博多と日本のほとんどの新設地下街の計画・設計に携わってきました。これらの地下街は開業後30─40年が経過しつつあり、また、後述する地下施設強靭化のため、リニューアルの必要性が高まっています。日建設計シビルでは八重洲地下街をHakata, in addition to the Yaesu project in Tokyo. Many underground malls are now 30 to 40 years old, and underground facilities need to be strengthened against earthquake and other disasters. Their renewal is in increasing demand.–Transportation Node Integrating Above and Under Ground FeaturesAn underground shopping district is usually constructed beneath a station plaza and adjacent main streets linking major buildings in the area to transportation facilities. All this forms an important transportation concourse. In many cases redevelopment of such concourses and renewal of the underground shopping center with many street-level entrances/exits are undertaken at the same time. In the case of Yaesu, too, redevelopment of the newly landscaped plaza in front of Tokyo Station has been conducted along with the renewal of the underground mall. Such reconstruction projects are a forte of NSC, which has also been はじめ、川崎、札幌、大阪等で地下街のリニューアルに取り組んでいます。─地上・地下一体的な交通結節空間の整備地下街は通常、駅前広場や道路の地下に整備され、周辺の主要な建物や交通施設相互をつなげ、交通結節空間を形づくっています。そのため、交通結節空間の再整備とともに、地上に出入口を多くもつ地下街のリニューアルがなされる場合も多くあります。八重洲では緑豊かな駅前広場の再整備が地下街リニューアルとともに実施されました。このように地下街と一体的な駅前広場の再構築は私たちが最も得意とする分野の一つで、川崎、姫路、静岡等でも時代を見据えた駅前広場再整備に取り組みました。─12Photography|1:クドウフォト/Kudo・Photo|2:中村絵写真事務所/Kai Nakamura142015 Spring 22
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