NJ51
22/28

Feaure | PERSPECTIVES1234t22 まずは、すべての観客と舞台上の演者に反射音をできるだけムラなく届けることが必要です。天井や壁の凸曲面は優美さのためだけでなく、反射音を満遍なく届かせるための工夫でもあります。壁面の庇形状は、壁と庇下面で反射させて音が客席前方中央部へ到達するように意図しています。また、強すぎる反射音によって舞台以外の位置に音像が感じられたり、同じ方向に一定の時間間隔で到達する反射音によって耳障りな音質となったりすることを避けるため、音を拡散させることも重要です。壁や天井の凹凸形状とそのランダムな配置は、視覚的な躍動感とともに音の拡散効果を高めています。sound while also resulting in a long reverberation time and creating an immersive acoustic environment, known as “listener envelopment”. First, the reflected sound must be delivered as uniformly as possible to the entire audience as well as everyone onstage. The convex curves on the ceiling and walls do more than sim-ply add decorative elegance; they are also a means of reflecting sound evenly. Acoustical eaves, or protrusions on the walls are designed so that sound reaches the front-center audience seats by reflecting off the wall and the underside of the protruding surfaces. Moreover, it is important to diffuse the sound so that it is not reflected too strongly—causing it to be perceived as originating from points offstage—and also to prevent the sound from being reflected in the same direction at regular 中川浩一 Koichi Nakagawa│日建設計 エンジニアリング部門 Engineering Department, Nikken Sekkei小野茂樹 Shigeki Ono│日建設計 エンジニアリング部門 Engineering Department, Nikken Sekkei劇場・ホールは、美しく独創的なデザインの一つひとつに音響的な意図が込められています。経験を活かしつつ新しい素材や形状にチャレンジして進化する音響設計により、唯一無二の空間を創造しています。 舞台からの音は、聴き手に直接到達する直接音と、天井・壁・床で反射して到達する反射音に分けられます。直接音の質や量は音源と聴き手の位置関係によるため客席配置が重要であり、これにより空間の基本形状が決まります。反射音は直接音の質・量を補うとともに、音に包まれる感覚といった空間的な印象や、響きに長さをもたらすため、反射音をどう届かせるかが音響設計の鍵となります。Each of the attractive and creative designs of theaters and halls introduced here is planned with acoustics in mind. Advancing the horizons of acoustic design through use of new materials and forms based on our accumulated experience, we create dis-tinctive and original spaces. egories: direct sound, which travels straight to the audience, and reflected sound, which reflects off the ceiling, walls, and floor. The seating configuration is important, as the quali-ty and intensity of direct sound depends on both the sound source and its positional relationship to the audience, and we use this factor to determine the basic shape of the space. The key to acoustic design is to make the sound reflect in such a way that it supplements the quality and volume of direct Sound coming from the stage can be divided into two cat-唯一無二の空間をつくる、音響設計のチャレンジAdvancing Acoustic Design for One-of-a-Kind Spaces

元のページ  ../index.html#22

このブックを見る