NJ51
5/28

Phoogaphytri|日建設計/Nikken Sekke05えると実感しました。そこにホール設計の面白みと難しさを感じます。江副 音の温かさや冷たさというのは、ガラスか煉瓦か木かによって左右される音響設計的根拠はないと聞いています。つまり「見た目」が、音のイメージに影響を与えるということ。今回のホールで、視覚的に温かさを感じさせる煉瓦や木を使ったことには、そうした意図もありました。小畑 香(以下、小畑) 枚方市総合文化芸術センター(以下、枚方)では、イベントホールの間仕切り壁を開放して使える計画にしたのですが、オープン当初は、閉じられていました。それがここ最近、間仕切り壁を開けた開放的な状態で使われていて、嬉しかったです。土田 ひめじでは、ホールと展示場がロビーを介して隣接していて、合間の時間を共有できます。たとえば展示場でのイベント時に、大階段でお昼ご飯を食べている横で楽器を持った学生が練習をしているといったような、想定外の、ないまぜの風景が今後どう変化していくか楽しみです。─ 「余韻」を生み出す建築計画と施設運用高畑貴良志(以下、高畑) ホールの設計では、ホール特有の動線・構造・設備計画を複合的に考えなければならない難しさに加え、ホールごとの特徴をどうつくるのかが大切です。これまでの公共ホールではどんな演目にも対応できる万能なホールが求められていました。しかし、「何でもできる」ということは、「何もできない」ともいえるので、これからは万能であることより、特徴が際立ったホールが求められると思います。また、ホール利用者だけが利用できる場所に留まらず、誰でも利用できる場を豊かにすることも大切だと思います。江副 ホール建築は市民やまちのシンボルであるべきだと思っていて、だからこそより多くの人が気楽に集い滞在できる、広場、ピロティ、大階段などの要素は大切だと考えています。小畑 共用空間は大事。枚方では、エントランスやホワイエにもいろいろな高さに緑を入れて、断面的な工夫をしました。公演前後の余韻に浸ったり、高揚感を高めるためのしつらえです。ただ、ヨーロッパのようにワインを飲んで余韻に浸れるような施設運用が、日本の公共ホールでは難しいと感じるのですが文化の違いですかね。江副 イングランドのグラインドボーン オペラハウスでは、1時間ほどの幕間に本格的なコース料理を楽しんだり、ワインや軽食をバスケットに詰めて持参して屋外の広々とした緑の空間で楽しむ文化を見てうらやましかったです。小畑 日本では、公共ホールは現場が動き始めたあとに施設の指定管理者が決まることが多いので、設計段階から運営者と一緒につくり込むことができないのがネックだと感じます。高畑 その点、高槻城公園芸術文化劇場では、指定管理者がわりと早くに決まり、その方たちが「おおらかに、この施設をつくろう」と、おっしゃってくださいました。運営される方々との接点を早くもつことによって、公共ホールはさらに面白くなる可能性があると思います。greatly affects people’s experience in a theater as well. That is the fun as well as the challenge of hall design.Ezoe I’ve heard there’s no basis in acoustic design for the idea that the warmth or coldness of sound is affected by glass, brick, or wood materials. In other words, it is the appearance that affects the way we perceive sound. This supports the decisions to use materials like brick and wood, which visually convey a sense of warmth, in the halls we’re discussing today.Kaori Kohata (Kohata) Regarding feel and appearance, for the Hirakata Performing and Visual Arts Center, our plan was for the Event Hall to be used with the partition wall open, but when the center first opened, the partition remained closed. I was glad to see that recently they have been opening it, as this achieves a sense of the openness of the space.Tsuchida The Arcrea Himeji halls and exhibition space are con-nected via the lobby, so visitors can divide their time between them. When an event is held in the exhibition hall, for exam-ple, visitors having lunch in the common space by the grand staircase might catch some students rehearsing for a concert. Visitors never know what sorts of serendipitous encounters the lively space might offer.─Architectural planning and facility management for creating lasting impressionsKiyoshi Takahata (Takahata) When designing a hall, we have to consider various things like circulation routes, structure, and equipment planning; we also need to work out how to give each hall a distinctive character. In the past, halls were expect-ed to be versatile and accommodate all types of performanc-es. However, a hall that was built for all purposes can also be seen as one that was built for none. From now on, halls will be expected to have distinguishing features rather than serving as one-hall-fits-all venues. What’s more, it is important to create halls open to everyone rather than just the facility’s users.Ezoe The architecture of a hall should represent the locale and its people, so it should have elements that encourage people to gather and spend time there—plazas, piloti spaces, and large stairways.Kohata Yes, common spaces are important, but there are cultural differences. At the Hirakata Performing and Visual Arts Center, we added greenery at various levels in the entrance and foyer to heighten the excitement that fills the air just before and after a performance. In Europe, that same excitement occurs when people might drink a glass of wine while at the theater, though it would be difficult to operate a public hall like that in Japan.Ezoe I was impressed to see how, during the hour-long inter-mission at Glyndebourne Opera House in England, people enjoy full meals or have a picnic in the spacious gardens.Kohata It might be hard to do such things at public halls in Japan because the designated administrator isn’t usually decid-ed upon until after construction begins on site. Progress in creative approaches to design could be made if we could collab-orate and communicate with the operator earlier in the process.Takahata For the Takatsuki Arts Theatre, the designated admin-istrator was decided upon relatively early, and they were very open about their willingness to work with us on the design. Early contact with operators could open up possibilities for making public halls even more interesting places.

元のページ  ../index.html#5

このブックを見る