1243メタルMetal環境ファサードEnvironmental facadesパレスサイドビル(1966)|Palaceside Building (1966)大阪弁護士会館(2006)Osaka Bar Association Building (2006)レンガBrick木材WoodバルコニーBalconiesバイオスキン|Bioskinテラコッタ|Terracotta木材会館(2009)|Mokuzai Kaikan (2009)NBF大崎ビル(2011)NBF Osaki Building (2011)ノイズフィルター|Noise filterスケールインターフェイス|Scale interface環境ファサードの変遷|■e Changing Faces of Environmental Facades04山梨知彦 Tomohiko Yamanashi日建設計 チーフデザインオフィサー Chief Design Officer, Nikken Sekkei「環境」がファサードデザインのテーマになる時代がきました。建築の「ファサード」と聞くと、美観や景観もしくはシンボルといったイメージは思い浮かぶかもしれませんが、環境保全や脱炭素化とは無縁のものと考えられていませんか。実は専門家の間でも、「環境」と問われて議論されるのは、空調や照明といった設備機器効率についてであることが多く、ファサードはせいぜい創エネルギーのための太陽電池の取り付け場所程度にしか捉えられていませんでした。 確かにファサードだけではすべてを解決できませんが、昨今、建物の省エネルギーやカーボンニュートラルを目指す上で、ファサードデザインは実は意外にも大きなファクターであることが分かってきました。 日本の伝統建築を見ると、ファサードが環境と密接な関係のなかで積極的にデザインされ、美観と環境建築としての両面を兼ね備えた事例が多々あります。その代表といえるのは「縁側」でしょうか。縁The day has arrived when environment is a key factor in building-facade design. The word “facade” conjures up images of a building’s appearance and look in the landscape, but we are not accustomed to thinking of it in relation to concepts like environmental conservation and decarbonization. Even among experts, the environment has most often been consid-ered in terms of the efficiency of equipment such as air condi-tioning and lighting, with facades coming into play mainly for their use in installing solar cells for energy generation. prisingly important in our pursuit of energy conservation and carbon neutrality. Traditional Japanese architecture has many examples of facades expressly designed to harmonize with the environment—making them both aesthetically appealing and suited to their surroundings. A typical example is the veranda (engawa). Integrated with elements such as extended eaves and sliding doors that can be easily thrown open, the veranda plays a role in control of the building’s indoor environment—Recently, however, facade design has proved to be sur-側は、庇や引き戸といったファサード構成エレメントと一体となり、温熱環境や照度や気流をコントロールして、建物内部の環境を制御しますが、デザインも美しく、それゆえに日本の伝統建築のファサードデザインの定番となっていました。しかしこうした伝統は、近年になってすっかり忘れられ、ファサードは環境とは無縁のものとなっていました。 20世紀の終盤、ファサードと建物内外の気流や温熱環境をシミュレーションできるCFD(Computational Fluid Dynamics)などの登場に伴い、ファサードと建築の内外の関係が設計時点で科学的に認識し考察できるようになり、ファサードの形やディテールと環境との関係を深く考えデザインできる時代になりました。日建設計ではいち早くこうしたデザインに着手し、対象を温熱や気流のみならず、木材などの環境素材の利用や、光環境へと広げてきました。 たとえば、1996年に竣工した東京ガス港北NTビル(アースポート)including its temperature, illumination, and airflow—and is also a visually appealing design element, making it a staple of traditional design. In recent years, however, such features of our architectural heritage have tended to be put completely aside and their environmental relevance passed over. advent of computational fluid dynamics (CFD) tools that can simulate and analyze factors like airflow and thermal environ-ment, the relationship between the facade and the building’s interior and exterior can be scientifically analyzed and con-sidered at the design stage. This means designs can now be guided by careful attention to how its shape and details relate to the environment. Nikken Sekkei has been an early adopter of this type of design and has broadened the scope of facade- related design to include not only thermal and airflow consid-erations but also light environments, the use of environmen-tally responsive materials such as wood, and other factors. Since the late twentieth century, however, and with the One example is the Tokyo Gas Earth Port Building, com-ファサードデザインを環境から考えるConsidering the Environment in Architectural Facades
元のページ ../index.html#4