NJ58
22/28

1222原田由紀 Yuki Harada日建設計 設計監理部門 ダイレクター Director, Architectural Design Department, Nikken Sekkei教育スタイルが多様化するなかで、学校施設に求められる空間や設備も加速度的に変化しています。さらに脱炭素への取り組みが必須となるいま、持続可能なキャンパスの構築が、エネルギー効率の向上とともに環境教育の観点からも次世代を担う人材を輩出する教育施設において重要な課題となっています。 一方、歴史あるキャンパスにおいては、学校を象徴する創設時の建物群の老朽化や、高度成長期に建設した校舎の更新期を迎え、歴史と伝統を継承した再整備の必要性が高まっています。これら既存アセットを活用しながら、キャンパスの魅力を高める再整備を進めることが必要と考えています─歴史的校舎の保存再生デザインとブランディング学校を象徴する歴史ある校舎には建築的な価値以前に、そこで過ごAs educational styles diversify, the types of spaces and facilities that schools require are rapidly changing. Decarbonization efforts are becoming more essential, and educational facilities are homing in on the importance of creating sustainable cam-puses with regard to both energy-efficiency improvement and environmental education. At the same time, factors like the aging of iconic buildings that have existed since the time of a school’s founding and the need to renovate buildings constructed during Japan’s econom-ic boom period are making it necessary to redevelop campuses in ways that preserve their history and heritage. To increase the attraction of their campuses, we believe schools should utilize these existing assets as they engage with redevelopment. ─Conserving and Restoring Historic School Buildings: Design and BrandingAside from their architectural value, historic campus buildings are filled with the memories of the many students who have した多くの学生の思い出が詰まっています。施設の保存・再生においては、その歴史的背景や重ねられた記憶、周辺環境との関係性など、十分な調査・ヒアリングを行いキャンパスの価値を高める改修方針を検討します。改修計画では、「変えない」原風景と、機能更新のために「変える」空間・部分を整理し、さらにその調和を図る保存再生デザインが重要と考えています。 耐震性や安全性・快適性確保のための改修は、できるだけ付加した機能要素が見えないように工夫します。組積造の礼拝堂の免震レトロフィット(立教大学 礼拝堂[写真1])や、屋根トラスの下弦材を補強し内外観に変化を与えず耐震補強した例(立教女学院 聖マーガレット礼拝堂[写真2)が「変えない」改修といえます。 求められる機能や空間が変化している場合には、新機能を付加した「変える」改修によって、学生が求める学修空間を創出します。occupied them. In order to determine how to renovate facili-ties in a way that enhances campus value, we thoroughly study their historical background, relationship with the surrounding environment, and other topics, and we interview people about their memories of them. The planning, we believe, should clearly delineate original elements of the campus that should not change and the spaces and areas that should change for the purpose of functional renewal; above all, it must achieve a har-mony between the two. When renovating for seismic resistance, safety, and com-fort, care is taken to conceal the added functional elements as much as possible. Examples of renovations that do not involve changes to a campus include seismic isolation retrofitting of a masonry chapel (Rikkyo University chapel building [photo 1]) and seismic strengthening of roof-truss bottom chords (St. Margaret’s School chapel building [photo 2]) performed without altering the interior or exterior appearance of the building.学校のブランディングを強化する施設の保存・再生とキャンパス再整備Enhancing School Branding through Facility Conservation/Restoration and Campus Redevelopment

元のページ  ../index.html#22

このブックを見る