NJ58
23/28

Phoogaphy, 6:日建設計/Nikken Sekke|4:提供:神戸女学院/Courtesy Kobe Co|1:米倉栄治/Eiji Yonekura|25:近代建築社/Kndaikench, lliku-shaege34563itri1: Seismic isolation retrofitting of the masonry-built chapel. (Rikkyo University)2 : Seismic strengthening of roof-truss bottom chords performed with inconspicuous steel reinforcements. (St. Margaret’s School chapel building)3–4 : Addition of new functions and refurbishment to enhance the appeal of existing facilities. (Kobe College)5–6 : Realization of a zero-energy-building through energy conservation and use and generation of natural energy sources. Visualization of energy use via “eco-monitoring” to elicit student initiative in energy conservation. (Mizunamikita Junior High School)23 新たな施設の計画によって、重要文化財である既存施設の魅力を引き立てながらキャンパスを再整備する、保存再生デザインにも取り組んでいます。(神戸女学院[写真3–4])─持続可能なキャンパス再整備2050年までに温室効果ガスの排出を実質ゼロにする目標達成に向け、すでにいくつかの大学は「カーボンニュートラル宣言」を発表しています。キャンパス再整備においては、施設のエネルギー効率の向上と再生エネルギーの導入が必須となっています。施設設計においては、ZEB(ネット・ゼロ・エネルギー・ビル)への取組みをご提案し、すでにいくつかの学校で実現に向け動き始めています。(瑞浪北中学校[写真5–6]) キャンパス再整備においては全体の建物群を時間軸で捉え、保全・修繕、改修、新築といった計画の最適解をエネルギー効率含め、 When the functions or spaces that require attention under-go changes, we ensure such changes contribute to the creation of learning spaces desired by students. We have also undertaken conservation and restoration design for campus refurbishment in which the attraction of existing facilities that are designated a National Important Cultural Property is enhanced through the planning of new ones (Kobe College [photo 3–4]).─Redeveloping Campuses Sustainably Several universities have made “carbon neutrality declarations” in the push to achieve net zero greenhouse-gas emissions by 2050. In campus redevelopment projects, it is imperative that we improve the energy efficiency of facilities and introduce renewable energy technologies. In facility design, we have pro-posed net-zero-energy building (ZEB) initiatives, and several schools have already begun moving toward realization of this goal (Mizunamikita Junior High School [photo 5–6]). For cam-トータルで検討します。 既存施設の改修においても断熱性能の向上や高効率機器の採用により、使用エネルギーの削減を行うことが可能です。再生可能な木材やリサイクル材料などの採用、自然エネルギー利用の見える化による環境教育への活用など、キャンパス全体での環境に対する取り組みを強化していくことが求められています。─日建設計では学校の抱える多くの課題と未来への夢を共有し、多方面にわたる検討を取りまとめ、次の100年に向けた学校のブランディングをサポートしていきます。pus redevelopment, we consider the entire building complex on a timeline and work out optimal solutions for conservation, repair, renovation, and new construction planning, including energy efficiency, on a comprehensive scale. energy usage by improving thermal insulation performance and utilizing high-efficiency equipment. The need to strength-en environmental initiatives extends to campuses as a whole; such initiatives include the use of wood that can be recycled and recycled materials, as well as natural-energy-usage visuali-zation tools in support of environmental education.─Nikken Sekkei has, over the years, come to understand the many issues faced by schools and their dreams for the future, and in response we have coordinated a wide range of solutions. Looking toward the next century, we will continue to part-ner with schools to provide branding support and long-term vision.Even in the renovation of existing facilities, we can reduce 1 : 組積造初の免震レトロフィットを改修を行った「立教大学礼拝堂」。2 : 「立教女学院聖マーガレット礼拝堂」。鉄骨により木造トラス下弦材 の補強をする「見えない耐震補強」を行った。3–4 : 新しい機能を付加し、既存キャンパスの魅力を引き立てた「神戸女学院」。5–6 : 「瑞浪北中学校」。「エコモニター」によるエネルギー利用を見える化し、生徒自身が省エネのアクションを起こす。

元のページ  ../index.html#23

このブックを見る